اراضی طبیعی بهبهان هکتاری سه میلیون تومان!/کوه خواری در بهبهان!

“عبدالصاحب عبودی” دبیر جمعیت حامیان محیط زیست و نمایندۀ سازمان‌های مردم‌نهاد بهبهان و یک فراد مطلع در گفت‌وگو با پایگاه خبری خورنا از تعرض به اراضی ملی در شهرستان بهبهان گفتند.

هر هکتار فقط ۳ میلیون تومان!

در گفتگویی که با اهالی مطلع به عمل آمد، ادعا شد که ظاهراً حدود ۹۶ هکتار از اراضی منطقۀ تنگ تکاب بهبهان، دارای مالکان قانونی است؛ اما تخلف از اینجا شروع می‌شود که چند سال پیش تعدادی از این مالکان به‌صورت غیرمجاز اقدام به فروش ۳۳ هکتار از محدوده‌های اراضی ملی با قیمت ۹۹ میلیون تومان به شخصی با نام “فرخ کدخدا” می‌کنند.

عبدالصاحب عبودی بیان داشت که این مناطق جزو مایملک دولتی است و در رستهٔ اموال ملی تعریف می‌شوند.

وی افزود: مشخص نیست که با چه مجوز و روند قانونی، این اراضی دولتی به شخصِ حقیقی واگذار شده است.

جالب‌ توجه است که سال گذشته، اولین تلفات حیات‌وحش را در ویلاهای شخصی و غیرقانونی همین آقای کدخدا در تنگ تکاب شاهد بودیم: “دو توله پلنگ در محوطه کارگاه کدخدا تلف شدند!”

این فعال محیط زیستی تصریح کرد: ظاهراً سه هزار کله‌بز در این منطقه تا دو سال پیش برآورد شده بود که هم‌اکنون به کمتر از ۱۵۰۰ رأس تقلیل یافته است. هنوز ویلاها کاملاً به بهره‌برداری نرسیده؛ اما تعداد حیات‌وحش آن به کمتر از یک‌‌ دوم کاهش یافته است!

سر و صدای ماشین‌آلات راه‌سازی و ساختمان‌سازی، تغییر فضای طبیعی منطقه و تردد بیش‌ از حد مردم در یک محدودهٔ حفاظت‌شده، باعث اختلالات عدیده‌ای در زیست‌بوم طبیعی این اراضی بِکر شده و از سویی زاد و ولد جانوران این منطقه را شدیداً تحت‌الشعاع قرار داده است.

چراغ‌ سبز سازمان محیط زیست کشور!

در چند مرحله، دادستانی‌های بهبهان و کهگیلویه‌ و‌ بویراحمد در این ماجرا ورود کرده‌اند و برای مدت کوتاهی پروسۀ ویلاسازی تعطیل شده اما چندی نگذشت که ظاهراً “عیسی کلانتری” رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس‌جمهور، مستقیماً در این موضوع ورود کرده و چراغ سبز را به ویلاسازان برای ساخت و تصرف نشان داده است.

پرسش‌های بسیاری اینجا بی‌پاسخ مانده‌اند؛ از جمله اینکه چرا سازمان آب و برق خوزستان و نهادهای دولتی مربوطه به این پروژه‌های غیرقانونی، خدماتی مثل مجوز آب‌رسانی، برق‌رسانی و جاده‌سازی به منظور ایجاد اماکن تفریحی غیرقانونی صادر می‌کنند؟!

همچنین از نمایندۀ شهرستان بهبهان در مجلس مطالباتی در این‌ خصوص انجام شده که به این روند غیرقانونی ورود کند اما با وجود اینکه وی در مسائل محیط‌زیستی تا حدودی همیاری می‌کند، هنوز به این مسئلهٔ بغرنج، به‌صورت پررنگ ورود نکرده است.

مبرهن است با احداث این ویلاهای شخصی و تفریحی، نه‌تنها منطقه حفاظت‌شده، بلکه مساحت قابل‌توجهی از اراضی همسایۀ آن نیز از بین می‌رود و کل چرخۀ زیست‌محیطی این منطقه بکر و محافظت‌شده را با آلودگی‌ها و ضایعات بسیاری روبرو می‌کند.

پشت گرم کدخدا

شمار زیادی از دغدغه‌مندان مسائل زیست‌محیطی، مؤکداً بارها هشدار داده‌اند که “فرخ کدخدا” به برخی از نهادهای دولتیِ مرتبط با این قضیه، پشت‌گرم است و با پشتوانۀ مالی گسترده، همچنان به ویلاسازی ادامه می‌دهد. این رویهٔ نگران‌کننده تا همین لحظه از دست‌درازی‌هایش نسبت به مناطق ملی و حفاظت‌شده فروگذار نبوده است.

منبع خبر: پایگاه خبری خورنا

https://tavanakhabar.ir/48کپی شد!