خبررسان نهضت‌ حسینی


✍نیما قاسمی

“ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ”

هفدهم مردادماه سالروز شهادت شهید محمود صارمی را بعنوان یک نشانه به نام خبرنگار نامگذاری کرده‌اند؛ که آمیختگی شغل خبری با خلوص و از جان گذشتگی از یادمان نرود.
نه اینکه این شهادت در طایفه ی خبرنگاران و خبررسانان مکتب حسینیِ امام خمینی منحصر بفرد بوده باشد. بلکه اهل قلم و اصحاب خبر از ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی، تا پیروزی و دوران تثبیت انقلاب، جنگ تحمیلی و مقاومت و …، همیشه برای جانفشانی و فداکاری آماده بوده اند و سند آن وجود قریب به ۲۷۰ شهید عرصه‌ی خبر است؛ که نام خبرنگار و خبررسان و اهل قلم را حرمتی چند چندان بخشیده و هماره نمودی از عزتمندی و افتخار بوده اند.
از شهید غلامحسین افشردی، خبرنگار جوان روزنامه جمهوری اسلامی که با نام جدید حسن‌ باقری در قامت یکی از پایه‌گذاران و سرداران “اطلاعات عملیات” جنگ تحمیلی ظهور کرد؛ تا غلامرضا رهبر گزارشگر رادیو آبادان که مبدع خبرنگاری جنگ تحمیلی شد و “انا فتحنا لک فتحا مبینا” گویان به خیلِ شهدای مکتب پیوست؛ تا مرتضی آوینی سید شهیدان اهل قلم که خبررسانی و ثبت رویدادها را به شیوه ی عقیله‌ی بنی هاشم به تبیین آمیخت و تفسیر عاشقانه نمود، تا فریاد پیروزی خون بر شمشیرِ واقعه ی کربلا را دست بدست کند و به دیگر اهل خبر و قلم برساند؛ و خط سرخ خبررسانی شیعی را گسترش بخشد و به پس از خود بسپارد.

می باید شجاعت گام نهادن در این مسیرِ به غایت مخلصانه را به تمام خبرنگاران و خبررسانان، عکاسان و ثبت کنندگان و نشر دهندگان و هنرمندانِ خبر، کارشناسان، تحلیلگران و فعالین این حوزه که سرداران جنگ نرم و سفیران مکتب آزادگی و مجاهدین فی سبیل الله هستند، تبریک گفت؛ و به خاطر این انتخاب آنان را ستود و به نقش موثرشان غبطه خورد.

بی شک واقعه عظیم کربلا نیز برای ماندگاریِ اصیل و اثربخش، نیازمند به خبرنگار و خبررسانانی نستوه و شایسته بود تا بتوانند آن ایثار، شجاعت و دلدادگی بی مثال را به درستی و شایستگی تمام، به گوش آزادیخواهان جهان برسانند و چراغ راه بشر کنند.
بدون تردید بیشترین و بزرگترین رسالت خبری بر دوش دو بزرگواری بود که خود نه تنها شاهد، بلکه قسمتی از آن غزل ناب و عاشقانه‌ی قیام نینوا بودند.
حضرت زین‌العابدین (ع) و زیبب کبری (س)، نه تنها با نقل رویدادها و اخبار، آن رویداد عظیم را از تحریف رسانه های اموی و یا استحاله آن مصون نمودند؛ بلکه با تبیین پیام حماسه حسینی، با بیان خطبه های مستمر و مهندسی شده و در خور تَک های نرم و مکارانه‌ دشمنان، اخبار حماسه بزرگ پرچمدار قیام کربلا را چنان در تاریخ بشر ثبت و ضبط کردند؛ که دشمنان اهل‌ بیت و اسلام ناب محمدی پس از هزار و اندی سال هنوز نتوانسته اند در برابر ثبت و نشر و روشنگری که دختر امیرالمؤمنین به آن مبادرت ورزید، قامت راست کرده و حرف محکمه پسندی برای ارائه داشته باشند.

رسالتی که زینب (س) آنقدر دقیق به کمال رساند، هنوز الگویی پر تلالو و چراغ راهی برای هر اهل خبر و اهل قلم حقیقت طلب و آزاده است.
انقلاب و قیامی که می توانست پس از به شهادت رسیدن سلحشوران نهضت، با مکر بنی امیه به فراموشی سپرده شود و یا با افسون یزیدیان به عنوان اختلافی قدرت‌طلبانه و نفاق بر روی آن خاک بپاشند و پرونده‌اش را مختومه کنند؛ با خبررسانی زینبی، چنان ماندگار شد که امروزه هر چه می نگریم، می‌بینیم تمام آثار و برکات مادی و معنوی قیام امام حسین علیه السلام و میراثی که برای آزادگان جهان بر جای مانده، همه از رسالت زینبی است؛ و براستی که “ما رأیتُ الّا جمیلاً”.

https://tavanakhabar.ir/323کپی شد!