استاد باستانشناس “میرعابدین کابلی” بدرود حیات گفت

استاد «میرعابدین کابلی» از گنجینه‌های باستان‌شناسی ایران که کاوش‌های وی در محوطه‌های باستانی شوش، قمرود و شهداد بسیار جریان‌ساز و تاریخ‌ساز بود، به رحمت ایزدی پیوست. ساخت دیوار محوطه باستانی شوش با نمونه آجرهای لعابدار هخامنشی کشف شده و چاپ کتاب ایشان تحت عنوان باستانشناسی شوش از آرزوهای این استاد فرهیخته فرهنگ و میراث کشور بود.

استاد میر عابدین کابلی از باستان شناسان جریان ساز سرزمین ایران پس از گذراندن یک دوره بیماری سخت در زادگاه خود بابل بدرود حیات گفت.

حمیده چوبک رییس پیشین پژوهشکده باستان‌شناسی در گفتگو با ایسنا با اشاره به آرزوهای آقای کابلی، اظهار کرد: ما شخصیت ارزنده‌ای را در دنیای باستان‌شناسی از دست داده‌ایم. ایشان همیشه آرزو داشت دیوار هخامنشان در شوش با آجرهای لعابدار احیا شود، تلاش زیادی برای تهیه آجرهای لعابدار انجام داد، به کوره‌های آجرپزی زیادی هم سر زد، حتما مدارکشان در شوش موجود است. اما حیف که آن تلاش و آرزو برآورده نشد. امیدوارم به خاطر اقدامات ارزنده آقای کابلی حداقل این آرزو برآورده و دیوار شوش احیا شود.

چوبک به کتاب شوش میرعابدین کابلی نیز اشاره کرد و افزود: درست است که این کتاب نیمه کاره ماند، اما امیدوارم در همین حد را هم چاپ کنند.

میرعابدین کابلی در ۹ مردادماه سال ۱۳۲۲ در شهرستان بابل به دنیا آمد. او مقاطع مختلف تحصیلی خود را در بابل گذراند و در خردادماه ۱۳۴۳ دیپلم متوسطه خود را گرفت. کابلی که از دوره‌ی دبستان به تاریخ علاقمند بود، در سال‌های دهم و یازدهم متوسطه با کاوش‌های مارلیک آشنا شد که خود جرقه‌ای برای ادامه‌ی تحصیلات دانشگاهی بود.  در مهرماه ۱۳۴۳ دانشجوی کارشناسی باستان‌شناسی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۴۷ بعد از دریافت مدرک کارشناسی و با توجه به رتبه‌ی اول، مهرماه ۱۳۵۱ در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام کرد، اما از ادامه تحصیل انصراف داد.

کابلی فعالیت خود را در اداره‌ی کل باستان‌شناسی از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد و از آن زمان در بسیاری از کاوش‌های باستان‌شناسی با مسئولیت‌های مختلف شرکت کرد که از آن جمله می‌توان کاوش‌های هفت تپه، ابوفندوا، بررسی شمال خراسان، شهداد و اولین بررسی مشترک در هلیلان به سرپرستی وی و “پدر مورتنسن” را برشمرد. کابلی مسئولیت‌های معاونت و ریاست پژوهش اداره‌ی کل باستان‌شناسی، مدیریت بخش کاوش‌های باستان‌شناسی و معاونت پژوهشی میراث فرهنگی استان تهران را نیز برعهده داشته است.

مراسم خاکسپاری میرعابدین کابلی ۱۳ فروردین ماه ،راس ساعت ۱۰ صبح در آرامگاه شهید معتمدی بابل برگزار می شود.

https://tavanakhabar.ir/178کپی شد!
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *