انتشار دو مقاله علمی و کاربردی در صنعت حفاری در یک پایگاه اینترنتی و نشریه تخصصی معتبر بین المللی

یکی از کارشناسان ارشد اداره نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران موفق به تهیه و انتشار دو مقاله علمی و کاربردی در صنعت حفاری در یک پایگاه اینترنتی و نشریه تخصصی معتبر بین المللی شد.

به گزارش تواناخبر به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران احسان لرکی دراین باره گفت: مقاله اول تحت عنوان « بررسی ویژگی‌های ژئومکانیکی در یکی از میدان‌های نفتی ایران با استفاده از داده‌های نیم رخ لرزه‌ای عمودی (VSP) برای پیش‌بینی فواصل شکست هیدرولیکی» در سایت و مرجع معتبر مقالات اشپینگر (Spinger) و همچنین ژورنال تخصصی نفت(Geomechanics and Geophysics for Geo-Energy and Geo-Resources ) منتشر گردید.
این پژوهشگر دانشگاهی و صنعتی با بیان اینکه این مقاله پیرامون مباحث کاربردی در حفاری چاه های اکتشافی و بهره برداری است، افزود: موضوع شکاف هیدرولیکی در زمان حاضر از موضوعات نوین و مورد توجه صنعتگران و محققان حوزه نفت و انرژی است و در این مقاله با داده های نمودار VSP موفق به محاسبه به نسبت دقیق پارامترهای ژئومکانیکی و در ادامه شناسایی نواحی مستعد به منظور شکاف هیدرولیکی با هدف ازیاد برداشت از مخازن شده است.
لرکی توضیح داد: نکته برجسته این تحقیق را می توان محاسبه مدول های دینامیک در سازندهایی که نمودارهای تصویرگر صوتی به دلیل بزرگ بودن قطر چاه، ریزش دیواره چاه و شرایط ناپایداری سیال حفاری، اطلاعات قابل اعتمادی ثبت نمی کند، دانست، به گونه ای که به طور خاص درصورت فقدان نمودار های محاسبه فیزیک سنگ متداول، این روش جایگزین قابل اعتمادی برای آن خواهد بود.
وی با بیان اینکه در تهیه این مقاله آقایان امیر حسین دهقانی استاد گروه مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس و عباس آیتی زاده دانشجوی دکتری مهندسی نفت مخازن دانشگاه تربیت مدرس همکاری داشتند، اظهار کرد: مقاله دوم تحت عنوان « بررسی امکان سنجی حفاری فرو تعادلی با استفاده از پارامترهای ژئومکانیکی و روش اجزای محدود » در پایگاه و مرجع معتبر مقالات اشپینگر (Spinger) و همچنین ژورنال تخصصی نفت(Journal of Petroleum Exploration and Production Technology ) انتشار یافت.
این دانشجوی مقطع دکتری با اشاره به اینکه این مقاله پیرامون مباحث کاربردی در حفاری چاه ها در شرایط خاص است، گفت: در شرکت ملی حفاری با توجه به وجود امکانات حفاری به روش فرو تعادلی(UBD)، نیاز به تعیین کیفی و کمی پارامترهای عملیاتی آن نظیر تعیین درصد نیتروژن در فوم حفاری است و بدون داشتن وزن مخصوص سیال ویژه مورد نیاز عملیات، امکان پذیر نیست.
کارشناس واحد تعبیر و تفسیر نمودارها ی مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران افزود: در این مقاله با کمک محاسبات ژئومکانیکی و تحلیل دگرریختی دیواره چاه به روش اجرا محدود(FEM) علاوه بر امکان سنجی و تشخیص ملزم شدن به حفاری به روش فروتعادلی ، وزن ایده آل برای فرایند عملیات نیز تخمین زده می شود و این روش ابداعی می تواند در طراحی های مهندسی حفاری و مدیریت حفاری در سازندهای مخزنی دارای شکستگی های بسیار زیاد با دیواره های چاه بسیار ناپایدار، کارایی مناسبی داشته باشد. وی به همکاری آقایان عباس آیتی زاده، محمد خسروی و محمد فضایلی زاده استاد گروه مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس در نگارش این مقاله اشاره کرد.

https://tavanakhabar.ir/12701کپی شد!