کارگاه آموزشی بررسی چگونگی احداث پایانه‌های مکانیزه غلات در بنادر کشور

کارگاه آموزشی بررسی چگونگی احداث پایانه‌های مکانیزه غلات در بنادر کشور به میزبانی منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) با حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مهندسین مشاور، متخصصان و کارشناسان بنادر با رویکرد تحلیل جریان عملیات اجرایی بزرگترین پروژه احداث پایانه مکانیزه غلات در کشور برگزار شد.

به گزارش تواناخبر، به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، در جریان این کارگاه تخصصی داود چگنی سرپرست معاونت امور بندری و اقتصادی این اداره کل، انتقال تجربه‌ها و به اشتراک گذاشتن فرآیندهای عملی و اجرایی احداث پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری به سایر بنادر جهت توسعه زنجیره تأمین کالا را از مهم‌ترین اهداف این کارگاه تخصصی عنوان کرد.

چگنی با اشاره به این موضوع که منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره)، بیش از دو دهه تجربه در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به منظور توسعه روساخت‌های بندری به ویژه احداث پایانه‌های تخصصی تخلیه و بارگیری کالا با فراهم کردن بستر مناسب مسیر توسعه این بندر را هموار کرده که جا دارد تجربیات کسب شده به منظور توسعه سایر بنادر کشور به اشتراک گذاشته شود و در همین راستا بتوان پروژه‌های بزرگ را با کمترین ریسک به سرانجام رساند.

وی در ادامه افزود: منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) علاوه بر سرمایه‌گذاری عظیمی که در ایجاد ظرفیت‌های نگهداری انواع کالا و پایانه‌های تخصصی داشته، در حوزه خدمات ارزش افزوده و صنایع تبدیلی نیز تجربیات موفقی را داشته است به نحوی که در حال حاضر یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید روغن خام خوراکی در این بندر در حال بهره‌برداری است.

در جریان این کارگاه آموزشی چند از متخصصان حوزه فنی و مهندسی و همچنین مدیر پروژه بزرگ پایانه مکانیزه غلات شماره ۲ با ظرفیت سالانه ۵ میلیون تن که یکی از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین پایانه‌های کشور و منطقه خواهد بود، فرآیندهای طی شده در احداث این پایانه را تشریح کردند.

یادآور می‌شود که بر اساس سیاست‌های تبیین شده سازمان بنادر و دریانوردی پروژه‌های چهارگانه پایانه‌های مکانیزه غلات تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری کامل خواهند رسید و در این صورت سالانه بیش از ۱۲ میلیون تن انواع غلات به شیوه نوین و استاندارد تخلیه و بارگیری خواهند شد.

این پروژه‌ها علاوه بر تسریع در فرآیندهای تخلیه و بارگیری غلات، تأثیرات مثبتی از حیث ملی  به حفظ سلامت و بهداشت کالا و از سوی دیگر با رویکرد منطقه‌ای در تثبیت جایگاه منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) در راه‌گذارهای بین المللی در راستای ترانزیت غلات  نقش به سزایی خواهند داشت.

https://tavanakhabar.ir/7655کپی شد!