حمله پشه مرگبار آئُدس به استان بوشهر و هرمزگان/رئیس شبکه بهداشت شهرستان ماهشهر هشدار داد+فیلم

دکتر خواجوی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر ماهشهر نسبت به لزوم مقابله با پشه آئدس و پیشگیری از بیماری های مرگبار این ناقل هشدار داد.

به گزارش توانا خبر به نقل از تسنیم در بوشهر، دکتر برجویی معون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه پشه آئدس ناقل بیماری تب‌دار است اظهار داشت: این پشه در کشورهای همجوار جمهوری اسلامی ایران از جمله پاکستان، امارات متحده عربی، قطر و عمان وجود دارد و در کشور پاکستان علاوه بر بیماری‌های تب‌دار دیگر بیماری‌ها از جمله بیماری عفونی دانگ و زیکا وجود دارد.

وی، ناقل بیماری را از جمله آثار پشه آئدس دانست و تأکید کرد: پشه آئدس در مجموع پشه خطرناکی نیست، ولی اگر در انتقال ویروس بیمار تب‌دار اقدام کند خطرناک می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه پشه آئدس جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را تهدید کرد، گفت: در این راستا محققان اقدامات لازم برای مقابله با این پشه انجام دادند.

برجویی‌فرد با بیان اینکه اگر پشه آئدس از پاکستان وارد مرزهای کشور شود با می‌تواند بیماری دانگی انتقال دهد، گفت: اگر پشه آئدس حامل ویروس بیماری تب‌دار از جمله دانگی باشد و به یک انسان نیش بزند، می‌تواند ویروس را وارد کند.

وی از زنگ خطر تکثیر لارو و تخم‌ریزی پشه آئدس در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: اکنون این پشه در شهرستان‌های همجوار استان هرمزگان شامل عسلویه و کنگان مشاهده و عملیات مه‌پاشی و سم‌پاشی آغاز شده است، ولی خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از تب دانگ در استان بوشهر مشاهده نشده است.

وی با اشاره به مشاهده پشه آئدس در پارسیان و بندر لنگه استان هرمزگان تأکید کرد: عسلویه و کنگان همجواری شهرستان‌های هرمزگان اکنون درگیر مبارزه با پشه آئدس شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نقش دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در مقابله با پشه آئدس در شهرها و روستاهای مناطق یاد شده را مهم دانست و تأکید کرد: در این راستا دفع صحیح زباله و ایجاد محیطی پاکیزه از مسئولیت‌های مهم و اجتماعی دهیاری‌ها و شهرداری‌ها است.

برجویی‌فرد یکی از مکان‌هایی که سبب تکثیر پشه آئدس می‌شود را لاستیک مستعمل خودرو به ویژه محموله‌های وارداتی دانست و بیان کرد: این لاستیک‌ها و آبهای راکد مکان مناسب برای لاروریزی و تخم‌گذاری و رشد پشه آئدس است که بهسازی محیط مهمترین عامل برای کنترل این پشه است.

وی جمع‌آوری لاستیک‌های مستعمل در محوطه‌های بنادر و گمرک‌ها را یک ضرورت دانست و بیان کرد: پشه آئدس قادر است در هر بار تخم‌گذاری ۱۵۰ تا ۴۰۰ پشه تولید کند که در این زمینه برای جلوگیری از رشد این پشه لازم است همه مردم با فراهم کردن محیط پاکیزه، جلوگیری از آب‌های راکد داخل منزل نظیر آب پشت کولر، زیرگلدان‌ها و هرگونه فضای کوچک و بزرگی که احتمال تجمع آب راکد وجود دارد، در مقابله با این پشه تلاش کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر ماهشهر درباره پشه آئدس هشدار داد

دکتر مسلم خواجوی درباره شیوع پشه آئدس آفریقایی گفت: پشه آئدس یک حشره آفریقایی است که به دلیل مناسبات جهانی در شمال کشور؛ استان گیلان و در جنوب؛ استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مواردی مشاهده شده است

وی با بیان اینکه در بندر امام خمینی(ره) تاکنون موردی از این نوع حشره مشاهده نشده است، افزود: کارشناسان بهداشت به صورت مستمر پایش روزانه را انجام می‌دهند.

ضرورت پایش مناطق بندری و فرودگاهی

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر ماهشهر با بیان اینکه احتمال ورود این نوع حشره به منطقه وجود دارد، بیان کرد: سه نقطه حیاتی فرودگاه ماهشهر، منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) و ایستگاه راه‌آهن باید روزانه پایش شود.

وی افزود: وضعیت بهداشتی در ایستگاه راه آهن بندر امام خمینی(ره) و بندر ماهشهر قابل قبول نیست، ولی در فرودگاه مشکلی وجود ندارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر ماهشهر درباره شرایط محیطی لازم برای انتشار این نوع حشره نیز گفت: این نوع حشره به اجسام تیره علاقه دارد و نخاله‌ها می‌تواند مکان جمع شدن آنها باشد و امکان آسیب از این نقطه نیز وجود دارد.

خواجوی تصریح کرد: درباره دستگاه‌های خردکن لاستیک فرسوده در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) تذکر لازم را داده و تاکید کردیم که در مسیر بندر به سمت پایانه بار و پلیس‌راه لاستیک‌های ریخته شده، جمع آوری شود.

وی تاکید کرد: همکاران در شبکه بهداشت با انجام کارهای پیشگیرانه در حال کنترل حضور و انتشار این نوع حشره در منطقه هستند.

مردم از تجمع آب راکد جلوگیری کنند

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر ماهشهر گفت: با توجه به علاقه این حشره به محیط مرطوب و آب، مردم با خودداری از رها کردن زباله‌های خود در سطح محیطی و نیز با از بین بردن آب‌های راکد داخل منزل نظیر آب پشت کولر، آب زیر گلدان‌ها و هرگونه فضای کوچک و بزرگی که احتمال تجمع آب راکد در آن وجود دارد، در مقابله با این پشه به ما کمک کنند.

خواجوی خطاب به مسئولان نیز درباره جلوگیری از شیوع حشره و بیماری هشدار داد و تاکید کرد: برای بیماری‌هایی که توسط پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود، روش درمانی موثری وجود ندارد و خطر کما و مرگ برای مبتلایان وجود دارد.

وی گفت: ۶۰ نوع از پشه آئدس در دنیا وجود دارد، ولی فقط چند نمونه از آن خطرناک است و سال پیش نیز یک نمونه آن در بندر امام خمینی(ره) دیده شد، اما از نوع مهاجم پشه آئدس نبود.

انتهای پیام/

https://tavanakhabar.ir/8279کپی شد!