لُرها یکی اقوام بومی ساکن کشور عمان+ویدئو

لُرهای کُمزاری یکی از اقوام بومی کشور عمان هستند که از دوره صفویه برای پاسداری از مرزهای آبی ایران در دو سوی خلیج فارس اقامت گزیدند.

به گزارش تواناخبر، لرهای کُمزاری در بخشی از  سلطان نشین عمان بنام مسندم سکونت دارند که پیشینه آنها به زمان شاه عباس کبیر هنگام جنگ بر علیه پرتغالی ها بود که به فرماندهی جهانگیر خان آسترکی (از اولین ایلخانان بختیاری) در سپاه ایران شرکت داشتند.

از جمله پیش قراولان سپاه ایران بودند که رشادت های بسیار نمودند که بعد از شکست پرتغالی ها بنا به دستور امام قلی خان سپهسالار لشگر ایران تعدادی از آنها را بخاطر دلیری و رشادت و جهت حفاظت از آب و خاک ایران در دو سوی خلیج فارس سکنی داد که تعدادی از آنها در میناب و در لارک و عده ای نیز در عمان مانده اند و به مرور زمان جمعیت آنها رو به فزونی گذاشت.

قابل ذکر است که لباسشان عربی ولی همچنان زبان و موسیقی شان لری می باشد.

زبان کُمزاری یا یا لارَکی یک زبان ایرانی جنوب‌غربی است که به فارسی، اچمی و لُری بسیار نزدیک است. این زبان دارای ۴٬۰۰۰ تا ۵٬۰۰۰ گویشور در شبه‌جزیره مسندم عمان و جزیره لارک ایران است. گستردگی این گویش در دو سوی تنگهٔ هرمز است. این زبان تنها زبان ایرانی است که به‌طور انحصاری در شبه‌ جزیره عربستان گفتگو می‌شود.

https://tavanakhabar.ir/11492کپی شد!