منظور استاندار خوزستان از "خوشه‌های صنعتی" چیست؟

خوشه های صنعتی یکی از ایده های است که با حضور استاندار جدید در خوزستان مطرح و به عنوان راهبردی برای پایان دادن به بیماری بیکاری و توسعه نامتوازن وارد عرصه مدیریتی استان شد.

به گزارش تواناخبر به نقل از آوای دانشجو؛ خوشه های صنعتی، از مفاهیمی است که با حضور دکتر محراب استاندار جدید در طی سه ماه گذشته وارد عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری کلان خوزستان شده است و استاندار جدید با نسخه خوشه های صنعتی به کارزار بیکاری جوانان استان آمده است.

خوشه های صنعتی؛ راهبرد جدید برای توسعه خوزستان

استاندار خوزستان که در ۷ دی ماه ۱۴۰۱ که سکان مدیریتی استان را بر عهده گرفت در حوزه اقتصاد و اشتغال بیش از هر چیز راه اندازی خوشه های صنعتی تاکید کرد به طوری که به هر فرماندار ماموریت داد که باید شهرستان خود ۱۰ خوشه صنعتی را راه اندازی و ایجاد کند.

موضوعی که با وجود اهمیت همچنان بدنه افکار عمومی را نتوانسته به تعبیری قلقلک دهد هنوز بخش زیادی از جامعه از آن بی اطلاعند.

اما خوشه صنعتی به چه معنا است ؟

بررسی و جستجو ما را به معنای اولیه این مفهوم توسعه ی می رساند. در واقع خوشه‌ها را می‌توان به صورت شبکه‌هایی از بنگاه‌های به هم وابسته، نهادهای تولید دانش (دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی)، سازمان‌های میانجی (نظیرارائه دهندگان خدمات فنی و مشاوره) و مشتریان که در زنجیره تولید ارزش افزوده با هم مرتبط شده‌اند، تعریف کرد.

سازمان توسعه اقتصادی ایران به زبان ساده در تبیین مفهوم خوشه صنعتی اظهار داشته است: خوشه صنعتی مجموعه¬ای از واحدهای کسب¬وکار است که در یک منطقه جغرافیایی مشخص و با یک گرایش صنعتی مشترک متمرکزشده‌اند، با همکاری و تکمیل فعالیت¬های یکدیگر به تولید و عرضه کالاها و خدمات می¬پردازند و دارای چالش¬ها و فرصت¬های مشترک هستند

وضعیت خوشه های صنعتی در ایران

مطابق گزارش سال ۹۸ سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در ایران خوشه های صنعتی وضعیت مناسبی ندارند. به طوری که تمامی خوشه های صنعتی شناسایی شده طی این سال ۴۳۰ مورد که از این تعداد تنها ۹۹ مورد به پایان رسیده است و مابقی در حال امکان سنجی و اجرایی شدن می باشند.

علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان استاندار خوزستان در ۸ فرودین ۱۴۰۲ در نشست ساماندهی خوشه های صنعتی با برگزاری نشست در این باره نشان داد، در مقوله خوشه صنعتی عزم جدی دارد و در این جلسه خطاب به مدیران بیان داشت: در خوشه صنعتی با مراحل۱ – آموزش، ۲-بازاریابی ۳-ارتباط مدیران با کارگاه ها و ۴-برپای و ارائه نمایشگاهی محصولات و ساماندهی دانش آموختگان دانشگاهی روبرو هستیم.

مشاور استاندار خوزستان: خوشه صنعتی قدرت رقابت را افزایش می دهد

خوشه های صنعتی که نشان از سیاسگذاری درست و منطبق با بوم استان دارد نیاز به همراهی و گفتمان سازی مناسب دارد که هنوز در استان شکل مناسبی پیدا نکرده است.

محمد راضی جلالی مشاور استاندار در این باره اظهار داشت: خوشه های صنعتی در کشورهای توسعه‌یافته نقش بسیار پررنگی را در توسعه و اشتغال ایفا می‌کند. هم در حوزه بنگاه های بزرگ و هم به نوعی در کسب و کارهای کوچک و خرد موثر هستند.

راضی جلالی درباره مزایایی این خوشه ها گفت: خوبی و حسن خوشه های صنعتی این است که مزیت رقابتی دارند و سایر هزینه‌های تولید را به طور چشمگیر و قابل توجهی کاهش می دهند.

برای مثال هر شرکت تولیدی نیاز دارد که یک واحد ارزیاب. بازاریاب، واحد حقوقی، حسابدار، نقلیه و سایر نیروها از جمله نگهبان، کارگزار و خیلی ها را داشته باشد و طبیعتاً برای همه اینها باید حقوق مزایا و بیمه در نظر بگیرد که هزینه تولید زیاد می شود.

گفتمان سازی و همراهی مدیران راه حل فعال سازی ایده استاندار جدید

این استاد دانشگاه اضافه کرد: وقتی که تعدادی مجموعه گرد هم آمدند با یک هدف گذاری مشخص و در یک زمینه خاص بخواهند فعالیت کنند، برای تولید یک محصول طبیعتا نیازی نیست هزینه جاری زیادی پرداخت کنند و این خودبخود به کاهش هزینه تولید و افزایش رقابت کمک می کند.

وضعیت خوشه های صنعتی در خوزستان

هر چند پیگیری برای امار دقیق و وضعیت فعلی خوزستان خوشه های صنعتی از سوی مسئولان بی پاسخ ماند ولی اخلاق محمدیان رئیس سابق شهرک های صنعتی خوزستان دراین باره اظهار داشت: سال ۸۳ نخستین خوشه های صنعتی خوزستان شکل گرفتند و خوشه خرما، تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی، ادوات کشاورزی و غیره که بسیار موفق هستند فراز و فرودهای بسیاری را طی کردند.

وی ادامه داد: خوزستان استانی برخوردار از ظرفیت‌های فراوان برای سرمایه‌گذاری است که به فعلیت در آوردن این ظرفیت‌ها مستلزم شبکه سازی و تدوین استراتژی در حوزه‌های مختلف است که یکی از این حوزه‌ها نفت و گاز است. خوشبختانه با افتتاح منطقه فناوری انرژی استان شاهد شکل‌گیری یک شبکه بسیار منسجم و هدفمند در راستای ارتقای سطح کیفی صنعت و تدوین دانش فنی بودیم.

ثبت خوشه کسب و کار ادوات کشاورزی خوزستان در اروپا

محمدیان تصریح کرد: توسعه خوشه‌های کسب‌وکار زمینه‌ساز افزایش صادرات، رقابت‌پذیری، هم‌رسانی فناوری و غیره می‌شود. به طور مثال سال ۹۷ یا پیگیری صورت گرفته خوشه کسب و کار ادوات کشاورزی خوزستان در سامانه بین المللی خوشه ای اروپا ثبت شد. این خوشه از ۴۶ مجموعه کوچک و متوسط تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه دولت وارد سال سوم شده و یکی از وعده های حضرت ایت الله رئیسی پایان بیکاری بوده است، در صورت گفتمان سازی مناسب و همراهی بین بخشی می توان امیدوار بود که گره کور اقتصاد بیمار استان از مسیر فعال سازی خوشه های صنعتی باز شود. از طرفی با توجه به تخصص استاندار در عرصه سیاستگزاری کلان کشور و اشراف به توانمندهای خوزستان میتوان امیدوار بود صنایع خرد و خوشه ی هوای تازه در اتمسفر اشتغال خوزستان تزریق کنند.
گزارش از اکبر بهاری

انتهای پیام/

https://tavanakhabar.ir/797کپی شد!